Artikels Plaatsen
Image default
Vervoer en transport

Oprichter van easyJet zegt dat Airbus-order de grootste bedreiging van de luchtvaartmaatschappij is

Oprichter van easyJet zegt dat Airbus-order de grootste bedreiging van de luchtvaartmaatschappij is 

EasyJet-bedenker en grootste investeerder Stelios Haji-Ioannou heeft gezegd dat de Britse luchtvaartmaatschappij met minimale inspanningen bestellingen voor een nieuw Airbus-vliegtuig moet laten vallen. De Grieks-Cypriotische mogol die in 1995 de luchtvaartmaatschappij Luton Airport (LTN) oprichtte, heeft gezegd dat het vliegtuig moet anticiperen op 250 vliegtuigen en niet op de 344 die het nu werkt.

Tijdens een gesprek met het Britse zakenblad de Financial Times op maandag, riep de 53-jarige zakenman en de grootste investeerder in de luchtvaartmaatschappij op dat easyJet zijn armada-omvang met een kwart zou verminderen in het geval dat het de noodtoestand van het coronavirus moet doorstaan. Het aantal vluchten is drastisch verminderd zoals te zien op Flight-Tracking.org
“Op het moment dat we opstaan ​​uit deze krachtige beperking van vliegreizen – maar vastzitten in een budgettaire neergang – zouden alle luchtvaartmaatschappijen hun verhandelbare strategieën moeten veranderen om veel kleinere armada’s uit te voeren dan tot nu toe”, zei hij.

‘De hoeveelheid vliegtuig in de armada en de hoeveelheid vliegtuig die een vliegtuig bij Airbus koopt, is eenvoudig. Al het andere verbleekt in onbelangrijkheid of volgt in ieder geval gewoon op.’

easyJet heeft in november een aanvraag ingediend voor 12 A320neo’s

Afgelopen november, voordat de wrede infectie werd gevonden in Wuhan, China, diende easyJet een verzoek in bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus voor 12 A320neo’s, een verzoek dat naar schatting 1,368 miljard dollar bedroeg.

Het zou aan easyJet moeten zijn om nu het verzoek te laten vervallen, omdat ze enorme geldgerelateerde straffen zouden veroorzaken van zijn enige vliegtuigaanbieder.

Aangezien regeringen over de hele wereld reisverboden afdwingen en beperkingen isoleren om de verspreiding van COVID-19 te stoppen, zijn vervoerders bezorgd dat ze hun bedrijf kunnen verlaten.

Gezien de beperkingen moest easyJet het grootste deel van zijn armada aan de grond houden door slechts een bepaald aantal vluchten uit te voeren om fundamentele soorten hulp te bieden. Vandaag, dinsdag 24 maart 2020, zal de koerier gewoon ergens tussen de 20 en 30 vluchten werken in plaats van rond de 2000 die hij normaal gesproken zou hebben gevlogen.

easyJet had zijn beste jaar in 2015

Dhr. Haji-Ioannou, een langdurig expert in de uitbreidingsplannen van de organisatie, noemde de acquisitie van nieuwe vliegtuigaankopen “gevaarlijk voor de lange termijn.”

De vorige supervisor van de vervoerder, die ondanks alles een belang van 33,7 procent in de vervoerder heeft, stelt al geruime tijd dat easyJet een armada van slechts 250 vliegtuigen moet werken. In 2015 had easyJet, met een armada van deze omvang, het meest gunstige jaar ooit. Het zal lange tijd geen voordeel opleveren als het de kans krijgt dat het nieuwe vliegtuigen blijft kopen.

“Nu de algemene economie in een neergang raakt, is het uiterst onwaarschijnlijk dat deze 100 gestage vliegtuigen de komende 5-7 jaar enig voordeel zullen opleveren”, zei hij. ‘Ze verliezen simpelweg meer geld door ze te hebben.’

In de tussentijd zei easyJet, ongeacht de analyse van de heer Haji-Ioannou, dat het al het mogelijke deed om de kosten tijdens de huidige coronaviruspandemie te verminderen.

“Dit omvat het werken met al onze leveranciers om de termijnen toe te staan ​​en te verminderen waar mogelijk, inclusief gebruik van vliegtuigen en ondersteuning”, aldus de organisatie. “We blijven ook geconcentreerd op pogingen om de werkgelegenheid zo lang mogelijk af te schermen.”

Vervoerders zullen hopen het vliegtuig te verminderen

Op zowel de korte als de lange afstand impliceren de resultaten die uit de opflakkering van het coronavirus voortvloeien dat individuen minder zullen reizen. Langs deze lijnen zullen vervoerders die nu strijden, denken dat het moeilijk is om rond te komen zonder hulp van de overheid.

Die vliegtuigen die er wel achter komen hoe ze het hoofd moeten bieden, zullen vermoedelijk hun armada-omvang verkleinen om de voordelen uit te breiden.

Vliegtuigen kunnen op dit moment geen regelingen treffen voor de toekomst, maar ik kan er zeker van zijn dat als de huidige noodtoestand tot het midden van het jaar doorgaat, tal van luchtvaartmaatschappijen zullen omkomen, tenzij ze steun vinden.

https://flight-tracking.org/